Nieuws Economie

“15-minutensteden gaan over controle, niet over gemak”

15 minuten steden
Fotografie: Hollandse Hoogte Piet van der Meer
💨

Overal in de wereld worden steden heringedeeld in zones​
Overal in de wereld worden steden heringedeeld in zones
Datum: 8 september 2023
Economie

Ton Verheijen en Ido Dijkstra


Wereldwijd worden duizenden steden omgevormd tot zogenaamde 15-minutensteden die worden beheerst door artificial intelligence (AI). Dit is cruciaal in de strijd tegen opwarming van de aarde, beweren globalistische organisaties als de VN en het World Economic Forum (WEF). Tegenstanders vinden dat deze argumentatie slechts een dekmantel is voor totale controle. In de huidige uitrol van de 15-minutenstad zien zij de contouren van een openluchtgevangenis verrijzen.

De 15-minutenstad is een stedenbouwkundig project dat wordt gepromoot door het World Economic Forum (WEF) en de Verenigde Naties. Doel is urbane gebieden opnieuw in te richten en alle essentiële diensten - winkels, scholen, werkplekken, dokterspraktijken, parken, bibliotheken, restaurants enzovoort - dichter bij de bewoners te brengen. De toekomst is alle voorzieningen te voet of per fiets bereiken binnen een kwartier van huis, zo voorspelt het WEF in een artikel van 11 november 2021 The 15-minute city meets human needs but leaves desires wanting. Here’s why.

De goed klinkende beloften leiden tot verzet bij critici die dieper in de materie zijn gedoken. Zij stellen dat de veelbelovende plannen van de globalistische organisaties onvermijdelijke tot een lelijke werkelijkheid zullen leiden. “Als je in de 15-minutenstad je favoriete shop hebt in een ander gebied dan je eigen 15-minutenwijk, mag je daar niet meer naartoe”, voorspelt de Duitse Europarlementariër Christine Anderson van Alternative für Deutschland. “Ze zullen dat controleren via je digitale ID. Je mag, als ze dat al toestaan, misschien twee of drie keer per jaar dat gebied uit. Uitgezonderd de rijken natuurlijk, want voor hen gelden andere regels.”

Haar zienswijze wordt door velen afgedaan als quatsch. Zo schrijft Esther Bijlo in haar column voor Trouw over ‘het vriendelijke plan voor een 15-minutenstad dat voer werd voor complotdenkers’. Ook de winnaar van de laatste verkiezingen, de BBB van Caroline van der Plas, vindt het nonsens: “De zogenaamde 15-minutenstad is geen idee uit de koker van de BBB, maar het beleidsdoel is een mooi streven. Dat de BBB daarbij mensen zou willen opsluiten, is natuurlijk totale onzin. Als het aan de BBB ligt, zullen mensen altijd en overal vrij kunnen reizen. Laat u vooral niet gek maken door vage plaatjes en artikelen online. Hoofd koel, voeten warm.” Architect Joost Ector, schijft op Architectenweb.nl in het artikel De stad als complot dat hij deze ideeën van “klimaatverandering als alibi voor grootschalige repressie met stedenbouw als instrument een onzinnige complottheorie” vindt.

Critici, vaak gelabeld als complotdenkers, wijzen erop dat de contouren van een openluchtgevangenis al zichtbaar zijn, voor degenen die het durven te zien. In Nederland is, naast vele andere, hoofdstad Amsterdam een 15-minutenstad in wording. In juni en juli werd een maand lang geëxperimenteerd met een ‘knip’ in de Weesperstraat, dagelijks goed voor ongeveer 30.000 verkeersbewegingen van automobilisten. Op vier knelpunten werd het verkeer afgesloten door slagbomen. Het leidde tot enorme opstoppingen en frustratie onder automobilisten. Onder andere journalist Daan de Wit, geregeld te zien bij BlckBx.tv, noemde het “fase 1 van de 15-minute-lockdown-city Amsterdam”. Het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute), dat de transitie van Amsterdam naar smart city begeleidt, gaf tegenover Blckbx.tv ook toe dat het experiment onderdeel was van een groter plan. Toch schreef Het Parool: “Weesperstraat voer voor complotdenkers”.

Voormalig politicus Nigel Farage, bekend als de roerganger achter de Brexit, stelt dat in het Verenigd Koninkrijk haast wordt gemaakt met de 15-minutensteden, volgens hem “allemaal bedoeld om ons in onze wijk te houden. En als we dat niet doen, dan worden we beboet. Tezamen met al die andere ontwikkelingen, zoals een digitaal ID en digitaal geld, gaan ze ervoor zorgen dat elke auto een soort zwarte doos krijgt met gps-technologie. Ze zullen elke kilometer die we rijden gaan belasten. Dat is waar ze naartoe willen”, voorspelt hij. Hij wijst op Britse steden zoals Oxford en ook hoofdstad Londen, waar automobilisten tegenwoordig al boetes krijgen als ze met een ‘vervuilende’ auto door een zogenaamde zero-emissiezone rijden. “Dat is slechts het begin.”

Ook in Rome is burgemeester Roberto Gualtieri bezig met het realiseren van een 15-minutenstad met 51 toegangspunten tot een zogenaamde groene zone. Alle auto’s die niet aan bepaalde ‘groene’ parameters voldoen, worden uitgesloten. Parijs gaat voor de Olympische Spelen van 2024 185 kilometer aan wegen ontoegankelijk maken voor bepaalde vervuilende auto’s. Via vele nieuwe controlecamera’s met nummerbordherkenning zal dit gecontroleerd worden. Er zijn weinig mensen die geloven dat de situatie na het sportevenement weer ‘normaal’ zal zijn. In diverse Duitse steden zoals Mönchengladbach, Düsseldorf, Keulen en Mannheim worden ook zones gecreëerd die er eerst niet waren. Influencer Krissy Rieger (193.000 volgers op Youtube) waarschuwt voor een op handen zijnde 15-minutenstad. “Pas op, onze bewegingsvrijheid wordt beperkt, ik kan het niet anders uitleggen. De bedoeling is het autoverkeer terug te dringen. We worden aangespoord binnen ons gebied te blijven en camera’s houden onze nummerborden in de gaten. We worden opgesloten in zones en bewaakt door camera’s.”

Ook onderzoeksjournalist Ernst Wolff waarschuwt hiervoor. “Kleine stukjes rijden is nog wel oké. Maar als je in de auto stapt en een paar honderd kilometer rijdt, dan kom je in de CO2-val en wordt je CO2-footprint afgenomen. Dat moet je dan ergens gaan terugbetalen en je kunt geen kant op. Wie met wie contact heeft gehad, waar en wanneer, dat wordt allemaal opgeslagen en kan real time worden gedeeld met welke instantie dan ook. De 15-minutenstad heeft alles in zich voor totale controle.”

Futuroloog Christian Kromme is gematigd. Volgens hem is er niets mis met alle voorzieningen binnen 15 minuten afstand van huis, zolang het concept niet top-down wordt opgelegd. “Ik snap wat ze willen bereiken: minder reizen. Het is van de zotte dat we naar de andere kant van het land rijden, terwijl we iets ook online kunnen regelen. Maar vanuit macht en controle een gebied afsluiten en jou tegenhouden als je ‘creditscore’ te laag is, dat kan natuurlijk niet. Er mogen nooit voorwaarden aan verbonden worden.” Dat idee onderschrijft Farage: “De binnensteden zijn minder populair aan het worden. Ik hoop dat dit automatisch leidt tot meer bedrijvigheid in de wijken. Ik vind het zelf ook heerlijk om naar de winkel te lopen vanuit huis. Maar de overheid moet zich niet bemoeien met hoe en waar ik mij begeef, en dat doet ze wel. Ik noem dat groen totalitarisme. 15-minutensteden gaan over controle, niet over gemak. Ik verzet me daartegen.”


 
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.
Wil je meer weten?
Koop de nieuwste editie bij jou in de buurt, of bestel deze editie.




©2024 De Andere Krant.
Alle rechten voorbehouden.